Tusz litograficzny

Farba litograficzna

Senefelder - farba olejna litograficzna

 

01. Biel tytanowa

02. Bistr

03. Błękit kobaltowy (prawdziwy)

04. Czerń piórowa

05. Czerwień kadmowa (prawdziwa)

06. Impasto transparentne

07. Magenta

08. Ugier

09. Ultramaryna niebieska

10. Sangwina

11. Zieleń szmaragdowa

12. Żółta kadmowa (prawdziwa)

Materiały pomocnicze

Senefelder - farba procesowo-konserwująca

Senefelder asfalt

Senefelder tynktura

 

Senefelder Ossa sepia-asfalt

Gąbka naturalna - celulozowa

 

Senefelder - farba litograficzna twarda

 

Tusz litograficzny w płynie
(do kaligrafii rysunku na kamieniu)

Kredki litograficzne o różnej twardości

 

Tusz litograficzny Senefelder

Obok druku wklęsłego i wypukłego, które wymagają rycia czy nacinania matrycy, płaski druk litografii zasługuje na szczególne wyróżnienie.

Litografia polega na rozdzieleniu matrycy drukarskiej na części wchłaniające i odpychające farbę w wyniku reakcji chemicznych i procesów fizycznych. W szczególności różnica jest między zastosowaniem preparatów hydrofilowych (przyciągających wodę) lub hydrofobowych (odpychających wodę), oraz materiałów lipofilowych (przyciągających tłuszcz) lub lipofobowych (odpychających tłuszcz).
Rysunek wykonywany jest na hydrofilowej powierzchni matrycy kamiennej używając substancji hydrofobowych. Obszary puste (niezarysowane) są wtedy przygotowane w taki sposób, aby stawały się coraz bardziej wodofilowe i chłonne. Kiedy zmoczymy matrycę kamienną wilgotną gąbką, wówczas tylko niezarysowane obszary wchłoną wodę, podczas gdy sam rysunek ją odeprze. Kiedy na całą powierzchnię matrycy jest następnie nakładana tłusta farba, będzie ona przylegała tylko do rysunku – obszarów lipofilowych, poprzez przez obszary wodonośne. Następnie za pomocą prasy farbę można przenieść na papier, a powtarzając proces nawałkowywania farby i drukowania, można wykonać wiele warstw rysunku.

Farba procesowo-konserwująca Senefelder

Farba procesowo-konserwująca, nieschnąca do litografii. Stosowanie przy drugim, zasadniczym trawieniu lub jako zabezpieczenie kamienia do późniejszego odbijania.

Ossa sepia

Ossa sepia 110 ml asfalt do rysunku negatywowego – służy do pokrywania kamienia i do rysunku odwrotnego m.in do mezzotinty na kamieniu. Czas schnięcia zależy od wilgotności i temperatury pomieszczenia i może minimalnie wynieść ok. 2 godzin przy cieńkiej warstwie. Najlepiej pozostawić na 24 godziny przed przystąpieniem do pracy. Zawartość kalafonii powoduje, że bardzo dobrze zabezpiecza przed działaniem kwasu azotowego

Tynktura

Tynktura do wymywania rysunku 110ml – najbardziej tłusty i elastyczny rodzaj płynnego asfaltu do wymywania materiału rysunkowego z kamienia. Nadaje się nawet do precyzyjnej akwaforty punktowej. Służy do pokrywania kamienia i do rysunku odwrotnego. Czas schnięcia zależy od wilgotności i temperatury pomieszczenia i może minimalnie wynieść ok. 2 godzin przy cienkiej warstwie. Najlepiej pozostawić na 24 godziny przed przystąpieniem do pracy.

Asfalt

Asfalt 110 ml – spełnia podobną rolę jak tynktura do wymywania rysunku z kamienia czy ossa-sepia. Zawiera wosk pszczeli. Najlepiej pozostawić na 24 godziny przed przystąpieniem do pracy.

Videos